PROJEKTY

Warunki realizacji projektu edukacyjnego
w Publicznym Gimnazjum im. Kornela Makuszyńskiego w Natolinie.

  1. Każdy uczeń ma obowiązek wzięcia udziału w realizacji jednego projektu edukacyjnego podczas nauki w gimnazjum.
  2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
  3. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
      • wybranie tematu projektu edukacyjnego przez zespół uczniów przy współpracy z nauczycielem;
      • określenie wspólnie z uczniami celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
      • wykonanie zaplanowanych działań;
      • monitorowanie przez nauczyciela prowadzącego projekt realizacji projektów przez uczniów;
      • publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
  4. Wychowawca jest odpowiedzialny za kontrolowanie udziału wychowanków w pracach zespołów i dopilnowanie, aby każdy uczeń w trakcie nauki w gimnazjum uczestniczył w realizacji projektu edukacyjnego.
  5. Informacje o stopniu zaangażowania uczniów w prace projektowe przekazuje wychowawcy klasy opiekun projektu w formie pisemnej na dwa tygodnie przed klasyfikacją śródroczną i roczną w klasie drugiej.
  6. W przypadku, gdy opiekunem projektu edukacyjnego jest wychowawca klasy, informacja pisemna o stopniu zaangażowania ucznia w prace projektowe jest bezprzedmiotowa.
  7. Projektem przedmiotowym kieruje nauczyciel odpowiednich zajęć edukacyjnych, projektem interdyscyplinarnym kieruje wychowawca klasy. Zadaniem kierującego jest monitorowanie oraz nadzór nad realizacją od fazy zaplanowania działań, po prezentację wyników projektu. Kierujący projektem prowadzi „Kartę monitorowania projektu edukacyjnego” - załącznik nr 1.
  8. Po zakończeniu projektu, uczeń wypełnia „Arkusz samooceny ucznia” i przekazuje go opiekunowi projektu - załącznik nr 2.
  9. Komisja dokonuje oceny prezentacji poszczególnych grup i uczniów, odnotowując swoje spostrzeżenia w „Arkuszu oceny dla Komisji” - załącznik nr 3. W skład Komisji wchodzą: Dyrektor Szkoły lub wicedyrektor, wychowawca klasy oraz opiekunowie projektu.
  10. Na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.*
  11. Informacje o projekcie i jego zasadach można uzyskać od Dyrektora Szkoły oraz na stronie internetowej szkoły.
  12. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
  13. Projekty będą realizowane w klasie drugiej, uczniowie mają czas na ich realizację do końca kwietnia.
  14. Prezentacje będą odbywać się w maju (w przypadku wcześniejszej realizacji, prezentacja taka może odbyć się w innym terminie, po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły).
  15. Konsultacji uczniom realizującym projekt edukacyjny udzielają również, w miarę potrzeb i możliwości, nauczyciele innych przedmiotów, w szczególności nauczyciel bibliotekarz lub nauczyciel informatyki.
  16. Propozycje tematów projektów edukacyjnych realizowanych w danym roku szkolnym są zgłaszane  przez zespół nauczycieli uczących w gimnazjum  na zebraniu  Rady Pedagogicznej przygotowującej nowy rok szkolny tj. w sierpniu.** Sugestie dotyczące tematów projektów gimnazjalnych mogą pochodzić również od uczniów (zgłaszane na godzinie wychowawczej w czerwcu, w klasie pierwszej gimnazjum)
    i od rodziców (na ostatnim, przedwakacyjnym zebraniu w klasie pierwszej).
  17. Uczniowie:
      • do  końca września w klasie drugiej** wybierają tematy, które chcą opracowywać spośród przedstawionych im przez wychowawcę.
      • na zasadzie dobrowolności tworzą grupy projektowe. Projekty realizowane będą w grupach 3-5 osobowych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach mogą być liczniejsze, nie przekraczające 10 osób. W przypadku, gdy uczniowie samodzielnie nie utworzą grup, podziału dokona nauczyciel wychowawca.
  18. Udział i zaangażowanie ucznia w realizację projektu edukacyjnego mają wpływ na ustalenie przez wychowawcę oceny zachowania zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie Publicznego Gimnazjum im. K. Makuszyńskiego w Natolinie.
  19. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

 

*W roku szkolnym 2010/2011 informację, o której mowa w punkcie 10, wychowawca klasy przekazuje uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) w terminie do dnia 30 listopada.
**W   roku szkolnym 2010/2011 propozycje tematów są zgłaszane przez uczniów do wychowawcy w październiku na godzinie wychowawczej. Zespół nauczycieli uczących ustala swoje propozycje do końca października, ewentualne propozycje rodziców - na zebraniu w listopadzie.